History all over

17 mei 2018 - Saint-Martin-de-Varreville, Frankrijk

La Poterie-Cap-D’Antifer, 14 mei 2018

Longues-sur-Mer, 15 mei 2018

Saint-Martin-de-Varreville (Utah beach), 16 mei 2018

Jeetje.. confronterend als je Normandië bereikt. Zoveel mooie natuur maar ook zoveel gebeurd vroeger. Dingen die wij ons niet voor mogelijk kunnen houden en waarvan wij hopen dat het nooit meer gebeurd. Overal aan het strand zie je enorme bunkers, ook wel batteries genoemd. In de foto’s (batterij van Longues-sur-Mer) zie je wat er nog van over is en het verbaasde ons hoe goed het er nog uit zag. Bij de eerste bunker zag je dat het geraakt was en de achterkant van de bunker lag een meters verderop, wat een geweld zullen die dingen gegeven hebben. Wij zijn naar D-Day experience museum geweest, erg heftig om mee te maken. Als je van geschiedenis houdt dan ben je hier op het goede adres, overal musea over de tweede Wereldoorlog.

Verder ook een prachtig stadje bezocht, genaamd Honfleur. Ook maar meteen een Frans jurkje gekocht, daar had ik expres nog wat ruimte voor gelaten in de kast 👗 Zeker de moeite waard om hier is op bezoek te gaan als je van kleine pittoreske dorpjes houdt. Het is een haventje met allemaal leuke restaurantjes.

Langs de kust rijden is geweldig, we proberen er zo dicht mogelijk als kan bij de kust te blijven en slaan geen stuk over. Ook al betekend dit dat we op vreselijke weggedeelten moeten rijden en dus letterlijk alles in de camper beweegt, wel gezellig ook. Het is grappig hoe de Fransen letterlijk “stukjes” weg repareren, terwijl wij Nederlanders er gewoon een hele nieuwe vloer in stampen. Of het nou echt effectief is? Nee, niet echt. Maar we begrijpen nu wel waarom de Franse zulke comfortabele auto’s maken.

Wat ook erg opvallend is zijn de winkels die meer gesloten zijn dan open, het is wel duidelijk dat werken hier niet de favoriete bezigheid is en geef ze is ongelijk, toch?

In de camper hebben we besloten alles van plastic te gebruiken, ons water ging met dat afwassen wel erg hard. Daarnaast is afwassen nooit echt mijn ding geweest 😏 Wel wil ik de hele tijd alles schoon maken, wat eigenlijk geen zin heeft. Maar ik doe het toch, gewoon voor mijn eigen gevoel 🤪 Voor mij wel even wennen dat kamperen, maar het gaat steeds beter. Grappige is dat dit helemaal Thomas zijn ding is, maar die stoot de hele tijd overal zijn hoofd. Je begrijpt dat dit voor mij erg hilarische momenten zijn 🤣

Afgelopen nacht letterlijk aan de kust geslapen, zo gaaf! Overigens de nacht ervoor vergeten mijn camera mee te nemen bij een prachtige zonsondergang bij de zee met van die gigantische rotsen. Maar misschien kun je je een voorstelling er van maken?

Zo’n rood rond bolletje dat de lucht verkleurd in rood, roze, paars, blauw en noem maar op zoveel kleuren. Het geluid van de zee en de rollende stenen die worden meegenomen door de golven.

Nu... onderweg naar de volgende bestemming. Helemaal natgespetterd door de zee want die komt over de rand heen met veel geweld omdat het vloed is. Het verschil tussen eb en vloed is hier enorm!

1. Henny Hempenius:
    17 mei 2018
    Wat leuk Ananda, jullie reiservaringen te lezen! Het is daar inderdaad erg mooi en er zullen nog veel meer mooie plekken voorbij komen!
  2. Ank Versteeg:
    23 mei 2018